آموزش پرورش بز شیری

تاریخچه پرورش بز شیری در ایران 

سابقه ورود بز سانن اصیل به ایران به بیش از ۵۰ سال قبل و به سال ۱۳۴۳ بر می گردد. ورود بز سانن در ایران با هدف آمیخته گری این نژاد با بزهای بومی و تولید یک نژاد شیری انجام شد که بنا به دلایلی این طرح چندان توفیق نداشت و به اهداف اولیه خود نایل نشد.

اما در سال های اخیر و با مشارکت بخش خصوصی و صدور مجوز وزارت جهاد کشاورزی، ورود بزهای خالص نژاد سانن از فرانسه به ایران آغاز شده و در نقاط مختلف کشور گله های متعددی بر اساس پرورش بز سانن شکل گرفته است .

 

آموزش تکنیک های پروش بز شیری سانن 

سانن یکی از نژادهای معروف بُز شیری اروپا است که از جهت برتری در خصوصیات تولیدی و تولید مثلی در بیشتر نقاط جهان گسترش یافته و علاقه مندان بسیاری به پرورش و نگهداری آَن مشغول شده اند. معروفیت این بز به سبب توانایی زیاد در تولید شیر، رشد سریع، باروری، چند قلو زایی کیفیت ترکیبات شیر، فرآوری آسان و لذیذ در تهیه محصولات لبنی، رفتار آرام در پرورش و نگهداری و … است .

بر اساس یک توصیه عمومی برای دامدارانی که قصد دارند تا پرورش بز شیری را بصورت مزرعه ای و یا در سیستم های بسته انجام دهند، انتخاب بز سانن به دلیل ظرفیت بالاتر تولید شیر، مناسب تر است .
بزهای نژاد سانن و آلپاین به تولید شیر معروف هستند .

 

بررسی ویژگی های بز سانن و نحوه درست پرورش آن 

منشاء: فرانسه
وزن بز نر بالغ :۸۰-۱۲۰ کیلوگرم
وزن بز ماده بالغ: ۵۰-۹۰ کیلوگرم
میانگین تولید شیر:بین 900 تا 1200 کیلوگرم طی 280 الی 305 روز
درصد پروتین شیر: ۳٫۱۸ درصد
درصد چربی شیر: ۳٫۵۸ درصد

زیستگاه اصلی بز سانن در کوههای کشور سوئیس در روستایی به نام سانن بوده و این نژاد از این نقطه به سراسر جهان منتقل شده است. بز سانن دارای موهای کوتاه سفید و گاهی خاکستری (در نژادهای انگلیسی ) است. متوسط وزن بزهای ماده این نژاد حدود ۶0 کیلو گرم و وزن نرها تا ۷۵ کیلو گرم می رسد. ارتفاع قد در بزهای ماده ۷5 سانتی متر و در نرها به ۸0 سانتی متر می رسد. نرها شاخدار و ماده ها ممکن است دارای شاخ کوتاه یا بی شاخ باشند .

پرورش بز شیری

بز سانن به تولید شیر معروف است و شاید به جرأت بتوان گفت بهترین نژاد شیری بز در دنیاست .
دوره شیردهی آن ۲8۰ تا ۳۰۵ روز است و روزانه بین ۳ تا 4 لیتر شیر می دهد .
متوسط چربی شیر این نژاد ۳٫۶ درصد، پروتئین شیر ۳٫۲ درصد و مواد جامد شیر ۱۲٫۸ درصد می باشد .

دوقلوزایی در بزهای سانن خالص موضوعی عادی است .
دوقلوزایی بزهای ماده را در این نژاد در شکم اول حدود 1۵ درصد و از شکم دو به بعد حدود 85 درصد میباشد. این در حالی است که موارد زایش سه یا چهار قلو نیز در این نژاد فراوان گزارش شده است .

اصلی ترین مزیت بز سانن این است که نگهداری و مدیریت آنها بسیار آسان است. به طوری که یک کودک می تواند از یک گله کوچک سانن نگهداری کند و اینکه آنها به میزان زیادی شیر تولید می کنند .

 

تغذیه مناسب بز سانن چیست؟

از آنجایی که بز های سانن شیر زیادی تولید می کنند بنابر این به مقدار زیادی پروتئین و انرژی نیاز دارند و تغذیه آنها باید به طور منظم انجام شود، همیشه همراه با غذای تازه و خوب، بطور منظم آب تازه و سالم برای آنها فراهم کنید .

هر راس بز سانن و آلپاین در روز حدود ۳ کیلوگرم خوراک مصرف می کند . ساده ترین و سالم ترین نوع خوراک کاه ، یونجه و خوراک اماده (کنسانتره ) میباشد .

 

تولید مثل بز سانن به چه صورت است؟

بزهای سانن معمولا هر سال تولید مثل می کنند و در هر دوره یک یا یک جفت بزغاله تولید می کنند. لازم است از ماده های آبستن بسیار مراقبت شود .
بزغاله های سانن از 7 ماهگی بالغ شده و قابل باروری هستند .

 

محل نگهداری بزهای سانن باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

محل زندگی برای بزهای سانن بسیار حیاتی و مهم است .
مهم ترین عامل در پروش خوب یک گله بز هوای سالم است .
همچنین یک مکان مناسب از آنها در مقابل انواع شرایط نامطلوب و انواع بیماری ها محافظت می کند .

 

بهترین روش نگهداری و پرورش بز سانن 

پرورش گاو و پرورش پرورش بز شیری بسیار آسان است. آنها نیاز به مراقبت مخصوص و اضافی ندارند .
شما می توانید آنها را با حیوانات دیگر خود پرورش دهید .

حتی یک کودک هم می تواند آنها را پرورش دهد و از آنها به آسانی مراقبت کند. اما مراقبت اضافی و مدیریت آنها، سلامتی و تولید آنها را افزایش می دهد .
همیشه غذای تازه با کیفیت خوب به بزهای خود بدهید که از مواد غذایی با ارزش و غنی شده با عناصر ضروری غذا، تهیه شده باشد .
عمل شیر دوشی از بزها باید روزی دو بار انجام شود .

آموزش پرورش بز شیری سانن

سعی کنید اطراف مزرعه خود حصار بکشید و همیشه بزها را داخل مزرعه نگهداری کنید .
اطمینان حاصل کنید که هوای تازه و نور داخل محل نگهداری آنها تامین می شود .
محل نگهداری و تجهیزات مورد استفاده بزها را به طور منظم تمیز کنید .
همیشه محل نگهداری را خشک نگهدارید .
بزهای نر را از بزهای ماده جدا نگهدارید .

از بز های نر بالغ، ماده های باردار و بزغاله ها بسیار مراقبت کنید .
برای بزها آب تازه کافی و تمیز مهیا کنید .
در صورت نیاز بلافاصله با دامپزشک تماس بگیرید .

 

اقلیم مناسب برای پرورش بز شیری سانن 

برای پرورش بز شیری ، بهتر است مناطقی از کشور با آب و هوای کوهستانی و خنک انتخاب شود و یا تهویه مناسب در آغل برقرار باشد. بزها به کوران بسیار حساس هستند ولی نسبت به سرما بسیار مقام هستند که این امر ارتباط بسیاری به جایگاه و تغذیه حیوان دارد .

 

بز شیری سانن در چه شرایط آب وهوایی رشد می کند؟

 

رطوبت حداقل ۲۵ درصد و حداکثر ۷۵ درصد برای پرورش بز مطلوب است. در رطوبت‌های بالاتر هم توان تولید وجود دارد اما کاهش خواهد یافت .

دمای مناسب برای پرورش بز معمولا بین 10 تا 30 درجۀ سانتیگراد است. مقدار تولید شیر و سلامت عمومی بزها در دمای بین ۱0- تا ۲5 درجه تحت تأثیر قرار نمیگیرد ولی دمای بیش از 30 درجه یا کمتر از ۵- درجه باعث کاهش مصرف خوراک و کاهش تولید شیر آنها می‌شود .

بنابراین پرورش بز شیری در مکان‌هایی از ایران که متوسط دمای هوا در طول سال (بویژه در تابستان) بالاتر از ۳۰ درجه سانتیگراد و در زمستان کمتر از 5- درجه است، با مشکل و کاهش تولید مواجه خواهد بود .

 

نحوه درست ایجاد یک گله بز شیری چگونه است؟

برای تشکیل و ایجاد یک گله بز شیری اصلاح شده به دو روش می توان اقدام کرد :
در روش اول می توان تمام بزهای نر و ماده مورد نیاز گله را از نژاد خالص سانن یا آلپاین و از مراکز توزیع و فروش این نژادها در داخل یا خارج از کشور تهیه کرد .

روش دوم برای ایجاد یک گله بز شیری آن است که یک یا چند راس بز نر خالص از نژاد سانن یا آلپاین را از مراکز معتبر خریداری و سپس از آن ها برای آمیخته گری با بزهای بومی یک منطقه برای چند نسل استفاده نمود .

 

هدف از ایجاد جایگاه پرورش بز شیری چیست؟

در طراحی جایگاه باید بتوان بزها را بر اساس مرحله های شیرواری یا میزان تولید و سن دسته بندی نموده .
جهت تابش نور و وزش باد باید در طراحی جایگاه لحاظ شود .

در طراحی انبار علوفه و کنسانتره باید شرایط نگهداری و دسترسی کاگران برای توزیع انها در زمان تغذیه گله مناسب و اسان باشد .
نوع طراحی اخورها در اتلاف علوفه و کنسانتره بسیار مهم است و باید برای دسته های مختلف و سنین مختلف اخورهای مجزا طراحی کرد .

دسترسی به شیر دوش باید در شرایط مختلف مانند اب و هوا و نگهداری و خروج شیر از شیر دوش برسی و در طراحی ان مورد توجه قرار گیرد .

جایگاه بزغاله ها باید دارای دسته بندی های مختف و بسیار تمیز و دارای برنامه ضدعفونی کردن و نیز گرم (دمای ۲۵ درجه )و راحت باشد .
جایگاه دامهای نر بالغ باید مجزا و در حداکثر فاصله با دامهای ماده باشد .

تغذیه مناسب بز شیری سانن چیست؟

تغدیه ۷۰ الی ۷۵ درصد هزینه یک دامداری را تشکیل می دهد بنابراین مدیریت تغدیه و روش جیره بندی دام در رشد و بهروری دام بسیار مهم و اساسی است .
مهم ترین عامل در تغذیه بز تأمین آب و علوفه سالم در تمام مدت شبانه روز در ابشخور و اخور دام است .
این مسئله بدلیل نوع شکمبه بز و نیاز مبرم ان به نشخوار کردن بسیار اهمیت دارد و برای این منظور باید همیشه در اخور دام علوفه به طور ازاد وجود داشته باشد .

مقدار یونجه برحسب زمان شیرواری متغیر است و به طور مثال در زمان خشک بودن دام نیاز به تغذیه بالا با یونجه نیست  .
مقدار و نوع خوراک اماده (کنسانتره ) می بایست بر حسب سن ، جنسیت و زمان شیرواری بالانس شود تا علاوه بر بهره وری درست بتواند هزینه های شما را هم کنترل کند مثلا برای بز خشک یا نر بز پرواری خوراک مخصوص خود را تهیه نمایید .

تغذیه بز شیری سانن

در زمان شیر دهی دام بالانس خوراک با علوفه بسیار اهمیت دارد چراکه باعث اسیدوز و افت شیر و بیمار شدن دام خواهد شد .
زمان مصرف خوراک در دام باید بعد از چراندن علوفه (یونجه ) باشد تا هضم ان در شکمبه به راحتی انجام شود و جلوی اسیدوز را بگیرد .
مصرف کاه ( یا سیلو ) در تغذیه دام اهمیت بالای دارد و باید بعد از چرای یونجه و خوراک به صورت ازاد در اختیار دام قرارگیرد .

آب تازه باید همیشه در دست رس دام باشد برای این منظور می توان از ابشخورهای دارای شناوراستفاده کرد .
در تغذیه بزغاله ها باید از هفته سوم اب تازه و یونجه و خوراک به صورت ازاد در اختیار بزغاله قرارگیرد .

در زمان شیر دوشی میتوان برای ارامش و کنترل بزها از اخور خوراک دهی و مقدار کمی خوراک استفاده کرد .
بزغاله ها پس از از شیر گیری باید سریعأ تفکیک شده و با جیره مخصوص خود تغذیه شوند .

 

مدیریت گله بز شیری چه اهمیتی دارد؟ 

مدیریت ضعبف گله تمام هزینه ها و زحمات انجام شده در دامداری را از بین خواهد برد و دامدار را بسیار سریع به خستگی و نهایتاَ ورشکستگی می کشاند .

نظارت بر کارگران دامداری و دادن دستوالعمل ها و پروتوکل های درست به انها رمز موفقیت یک دامدار می باشد .

اجرای پروتوکل های واکسیناسیون ، گله را از بسیاری از بیمای های واگیردار و مهلک نجات خواهد داد .

در آموزش پرورش بز شیری که راشا افق برگزار میکند شما مدیریت اصولی پرورش بز شیری رو آموزش میبینید؛ همینطور می توانید از سایر دوره‌های آموزشی: آموزش پرورش الاغ شیری، آموزش پرورش گوسفند، آموزش پرورش، گاو، آموزش پرورش شتر و … بهره مند شوید.

 

برای ثبت نام به سه روش می‌توانید اقدام کنید

روش اولثبت نام حضوری

برای ثبت نام به روش حضوری از قبل با کارشناسان هماهنگی انجام می‌دهید و با دریافت آدرس به محل آموزشگاه مراجعه کنید.

روش دومثبت نام تلفنی 

در این روش شما به صورت تلفنی با کارشناس مربوطه ارتباط می‌گیرید و بعد از مشاوره و دریافت اطلاعات لازم، ثبت نام خود را تکمیل می کنید. جهت مشاهده شماره تماس ها وارد صفحه تماس با ما بشوید.

روش سومثبت نام از طریق سایت 

برای این روش ابتدا وارد سایت rashaofogh.com می‌شوید، وارد دسته بندی رشته موردنظرتان می‌شوید و رشته ای که تمایل به آموزش آن را دارید انتخاب می‌کنید. سپس با انتخاب نوع دوره (حضوری ، غیرحضوری و یا خصوصی) به درگاه پرداخت اینترنتی متصل می‌شوید. بعد از پرداخت موفق وارد حساب کاربری خود شده و اطلاعات کامل درباره مشاهده دوره را مشاهده می نمایید.

 

بله ، آموزش های راشا افق صفر تا صد هست و شما بصورت کامل و جامع آموزش میبینید

 

 

  • دوره های حضوری: به دوره هایی گفته می شود که شما پس از ثبت نام رشته مورد نظر خود، با دریافت اطلاعات از روز و ساعت برگزاری رشته توسط کارشناسان راشا افق به محل راشا افق جهت شرکت در دوره حاضر می شوید.

 

  • دوره های غیر حضوری: به دوره هایی گفته می شود که شما پس از ثبت نام رشته خود، می توانید دوره خود را بصورت غیرحضوری از طریق سایت راشا افق به مدت یک هفته مشاهده نمایید و بعد از دوره یک هفته پشتیبانی برای پرسش و پاسخ با مدرس هم دارید.
  • دوره های خصوصی : به دوره هایی گفته می شود که شما پس از ثبت نام رشته مورد نظر خود، با دریافت اطلاعات از روز و ساعت برگزاری رشته بصورت خصوصی توسط کارشناسان راشا افق به محل راشا افق جهت شرکت در دوره حاضر می شوید.

 

بله، تعامل میان شما و مدرس دوره یکی از مهمترین عوامل افزایش کیفیت دوره و بهره گیری از آن است شما به مدت یک هفته فرصت دارید سوالات خود را مطرح کرده و پاسخ آن را از مدرس دوره خود دریافت نمایید

 

 

بله ، شما می‌توانید قرارداد مشاوره جهت راه اندازی با مدرس دوره خود به مدت طول دوره پرورش عقد نمایید و کسب و کار خود را با کمترین ریسک ممکن و بالاترین بازدهی و همچنین استفاده از دانش و تجربه استاد، از ابتدا راه اندازی کنید

 

 

.هزینه مشاوره جهت راه اندازی مزرعه و پشتیبانی با توجه به بعد مسافت و تعداد سرکشی و بازدید از کسب و کار شما و همچنین مدت زمان بهره برداری از کسب و کارتان متغیر می‌باشد که هزینه به صورت توافقی بین شما و مدرس مربوطه منعقد می گردد.

 

 

بله، برای به روز رسانی اطلاعات در جهت پیشرفت کسب و کار، باید در دوره ها و آموزش های مختلفی شرکت داشته باشید. دوره‌های آموزشی راشا افق کامل‌ترین اطلاعات و نکات را در اختیار شما عزیزان قرار می‌دهد که نیاز به آموزش‌های مکمل و مجدد نداشته باشید.

 

 

بله، با شرکت در هر دوره گواهینامه شرکت آرمان مهارت ساز راشا افق برای شما صادر و در پایان دوره به شما تقدیم می گردد.

 

 

بله، شما با پرداخت جداگانه می‌توانید درخواست گواهینامه بین المللی شرکت در همان دوره را دریافت نمایید.

 

پشتیبانی به این معنا می باشد که سه بار می توانید برای رفع اشکال و آموزش مجدد (به صورت کاملا رایگان) در دوره ها شرکت نموده و بهره مند شوید.

 

 

بله، شما می‌توانید از ساعت ۹ صبح الی 10 شب با بخش پشتیبانی سوالات خود را مطرح کنید.

مشاوره و ثبت نام تلفنی

جهت ثبت نام دوره حضوری یا غیر حضوری آموزش پرورش ماهی زینتی می توانید با شماره های زیر تماس بگیرید

شمارت وارد کن مجانی مشاوره بگیر

شماره خودتون برای مشاوره رایگان وارد کنید

rocket

بازخوردی بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نام و نام خانوادگی

ایمیل

اطلاعات دوره

نحوه برگزاری

نحوه برگزاری:

حضوری و خصوصی
مدت زمان آموزش

مدت زمان آموزش:

6 - 8 ساعت
مشاوره و راه اندازی

مشاوره و راه اندازی:

دارد
پشتیبانی بعد از دوره

پشتیبانی بعد از دوره:

دارد
اعطای گواهینامه پایان دوره

اعطای گواهینامه پایان دوره:

دارد
ارائه جزوه تخصصی آموزشی

ارائه جزوه تخصصی آموزشی :

دارد

1

0

اشتراک گذاری

تماس تماس با ما
کپی شد